fredag 31. oktober 2008

Individuell blogg

* 28.08.08: Info om GLSM i klassen – Jeg var til stede

* 04.09.08: Aktuelle forskningsmetoder og skrivekurs – Jeg var til stede

* 06.10.08 kl 08.30- 13.30: Begynne med prosjektplan, i gruppe – Thomas, Gunnar, Kari

* 08.10.08 kl 13.00: Veiledning med faglærer (Gry), gruppe – Thomas, Gunnar, Kari

* 08.10.08 kl 13.30- 15.00: Fortsette med prosjektplan, i gruppe – Thomas, Gunnar, Kari

* 09.10.08 kl 08.30- 12.30: Fortsette med prosjektplan, i gruppe – Thomas, Gunnar, Kari

* 10.10.08 kl 14.00: Frist til å levere prosjektplan på Fronter – ble levert 9/10

* 13.10.08 kl 13.15- 14.00: Møte med praksislærerne på Langeland – Thomas, Gunnar, Kari

* 14.10.08 kl 09- 13.00: Forberede gjennomføring av GLSM prosjekt, i gruppe – Thomas, Gunnar og Kari

* 15.10.08 kl 08.15- 10.30: Gjennomføre prosjekt på Langeland, i gruppe – Kari, Thomas og Gunnar

* 15.10.08 kl 11.00- 14.00: Jobbe videre med prosjekt, i gruppe – Kari, Gunnar og Thomas

* 15.10.08 kl 14.00: Veiledning med faglærer (Gry) – Kari, Gunnar, Thomas

* 16.10.08 kl 08.15- 10.30: Gjennomføre prosjekt på Langeland, i gruppe – Kari, Gunnar og Thomas

* 16.10.08 kl 11.00- 14.00: Skrive refleksjoner fra gjennomføring og fordele lesing til mandag, i gruppe – Kari, Thomas og Gunnar

* 20.10.08 kl 08.30- 14.30: Jobbe med 1. Utkastet. Fikk hjelp av Charlotte med innholdsliste. I gruppe – Kari, Thomas, Gunnar

* 21.10.08 kl 08.30- 14.30: Jobbe videre med 1. Utkastet, i gruppe – Thomas, Kari og Gunnar

* 21.10.08 kl 09.30- 10.10: Veiledning med faglærer (Birgit), gruppe – Thomas, Kari og Gunnar

* 22.10.08 kl 08.30- 14.00: Gjøre ferdig 1. Utkastet, i gruppe – Kari, Thomas, Gunnar

* 22.10.08 kl 14.00: Levere 1. Utkast til prosjektrapport på Fronter

* 23.10.08 kl 08.30- 10.50: Framføring av prosjektrapport, i gruppe sammen med andre grupper – Kari, Thomas, Gunnar

* 23.10.08 kl 11.30 – 14.40: Jobbe videre med prosjektrapport, i gruppe – Kari, Thomas, Gunnar

* 27.10.08 kl 12.30- 15.45: Jobbe videre med prosjektrapporten, i gruppe – Kari, Thomas og Gunnar

* 28.10.08 kl 08.30- 14.30: Jobbe videre med prosjektrapporten, i gruppe – Kari, Gunnar og Thomas

* 29.10.08 kl 08.30- 14.30: Jobbe videre med prosjektrapport, i gruppe – Kari, Gunnar og Thomas

* 30.10.08 kl 08.30- 15.30: Jobbe videre, skrive drøftingsdelen, i gruppe – Kari, Thomas, Gunnar

* 31.10.08 kl 08.30- 1300: Gjøre ferdig rapport; skrive sammendrag og lese korrektur, i gruppe – Kari, Gunnar, Thomas

* 31.10.08 kl 13.00: Levere prosjektrapport på Fronter

Refleksjon over egen læring:

Etter en lang arbeidsprosess med GLSM oppgaven er det godt å endelig å komme i hamn. Det har vært mye arbeid og lange timer på grupperommene på biblioteket Mitt personlige læringsutbytte i denne prosessen tro jeg har vert ganske bra. Det er særlig nyttig å gå i dybden på ting og en må sette seg inn i forskjellige ting, for å kunne drøfte ulike sider ved en sak. Siden vi har jobbet med tilpasset opplæring og differensiering er det særlig dette vi har fordypet oss i. Vi har fått prøve det i praksis og diskutert det i lys av teori i etterkant. Dette lærer oss også hvordan dette med tilpasset opplæring faktisk foregår, og hvordan en kan legge til rette undervisningen slik at en treffer elevene ut i frå deres forutsetninger. Dette tror eg er utrulig nyttig, både for oss som studenter nå, og som framtidige lærere. Selv om vi nå har jobbet med dette over lengre tid og gått i dybden på et tema føler jeg forsatt at det er mye jeg ennå ikke vet om tilpasset opplæring. Dette tror jeg er på grunn av at det er ett veldig vidt tema og det er mange meninger og måter dette kan gjøres på.

Det å kunne gå inn i teoriens verden i etterkant gjør også at en kan se litt hva store pedagoger som Vygotsky og Piaget mente innefor dette området. Dette gjør at vi lærer om teoretikerne på en litt annen måte og kan knytte dette direkte til pratiske situasjoner i klasserommet. Det å kunne søke i ett bredt utvalg av kilder gjør at en også finner litteratur en ikke leser i til vanlig. Her finner en kanskje nye og andre syn på saker og ting i forhold til det en har vært igjennom før. Dette er med på å øke min kunnskap som lærer student. I forhold til matematikken som var hovedfokuset i denne GLSM perioden så er det særlig en ting jeg har lagt merke til. Det er hvor utrulig viktig bruken av konkreter er i begynneropplæringen. En begynner med det konkrete før en går over til det mer abstrakte. Dette tror eg er utrulig viktig med tanke på elevenes forståelse av faget. Læreboken skal i grunn være det siste middelet en bruker i arbeidsprosessen.

Det å jobbe i grupper med dette arbeidet synes jeg har vert helt greit. Fordelen med dette er helt klart at tre par øyner ser bedre enn ett par. Med dette mener jeg at både i prosessen med å prøve ut øktene i skolen og skrive oppgaver har en fordeler med at en er flere. En får flere synspunkt på ting og kan bruke hverandres kvaliteter til å få ett godt produkt. Selvsagt stiller det å jobbe i grupper en ovenfor utfordringer, og det at alle bidrar og gjør så godt de kan er utrulig viktig.

Måten vi jobbet på var att vi hele tiden var opptatt av å fordele ansvar. Det vil si at vi hadde forskjellige ting vi tok ansvar for. Da vi var ute i praksis var det for eksempel en som ledet økten mens de andre hadde mer fokus på observasjon og notere underveis i prosessen. Slik prøvde vi å få mest mulig med oss fra øktene slik at vi hadde ett best mulig grunnlag foran skriveprosessen. I selve skriveprosessen valgte vi å fordele arbeidet da vi jobbet med teoridelen. Hver enkelt fikk sine arbeidsoppgaver og kunne konsentrere seg best mulig om dette. I etterkant sette vi oss ned for å sette dette sammen slik at det passet godt i lag. Selve drøftingen gjorde vi i lag. Dette tror jeg er viktig med tanke på at en skal veie opp fordeler, ulemper, få frem meninger og situasjoner i lys av relevant teori. En må også få frem en felles tenkegang og ett produkt alle kan stå inne for.

Ingen kommentarer: